torstai 26. tammikuuta 2012

Lasikuidutusta

Elikkäs minulle annettiin etätehtäväksi kertoa lasikuidulla korjaamisesta.

Itse en ole vielä kauheasti lasikuidulla korjaillut/paikkaillut, paitsi sitä moottorikelkan maskia mistä olen vähän kertonut aikaisemmissa blogituksissani. Moottorikelkan maskin alkuvaiheista minulla ei ole kuvia koska silloin blogia ei viellä ollut olemassa. Joten kerron puskurin repeämän korjaamisesta lasikuidulla, johon hain kuvat ja vähän tietoa netistä.



Alkuvaihe puskuri on pahasti revennyt ja ympärillä on paljon pahoja naarmuja.


Puskurin halkeama on ensiksi hiottava puhtaaksi kaikesta repeämän aiheuttamasta roskasta. Itse käytin moottorikelkan maskin hiontaan hiomapaperia jonka karkeus oli 180. Hion repeämän hiomakoneella.
Suoja varusteina kannattaa käyttää Haalaria, Hanskoja, Suojalaseja ja Hengitys suojainta/ Pölymaskia.


Hionnan jälkeen aletaan levittämään hartsia ja lasikuitumattoa. Ensiksi levitetään hartsia kohtaan mihin lasikuitumattoa tulee. Lasikuitumatto painellaan hartsin päälle sitten lasikuitumaton päälle levitetään hartsia niin että väri muuttuu läpinäkyväksi. Annetaan kuivua hetken aikaa ja laitetaan toinen kerros päälle. Sama toistetaan toiselle puolelle tai niin tein ainakin koulussa moottorikelkan maskille.

Hartsin teko
Hartsia tehdään haluttu määrä vaakaa apuna käyttäen. Hartsiin pitää laittaa kovetetta noin 2% hartsin määrästä. Eli jos teet 100 grammaa hartsia sinun pitää laittaa noin 2 grammaa kovetetta. Hartsia ei kuitenkaan kannata tehdä kauhean isoja määriä koska kovetteen lisäämisen jälkeen hartsi on käytettävä yhdellä kertaa. Hartsiin ei missään nimessä saa laittaa liikaa kovetetta koska ensiksi se kovettuu nopeasti ja toiseksi harsi voi syttyä itsestään palamaan.

HUOM! Hartsia ei kannata käyttää ilman kunnollisia suojavarusteita. Olisi hyvä olla Haalari, Suojalasit, Hengitys suojain ja kunnolliset muovi hanskat. Tarvitset myös pensselin hartsin levittämiseen mutta ei kannata käyttää mitään kalliita hanskoja ja pensseleitä koske ne on heitettävä käytön jälkeen pois.


Lasikuidun kovetettua alkaa kittaus hommat. Kittauksessa kannattaa kitata myös halkeaman/repeämän ympäriltä että pinta saataisiin tasaisemmaksi. Sopivia kittejä ovat esimerkiksi hienojakoiset lasikuitukitit ta polyesterikitit. Tämän kaltaisissa kohdissa kittauksessa kannattaa käyttää ihan normaalia muovi/kumilastaa.

Kitin sekoitus
Kitissä on vähän sama juttu kovetteen kassa kuin hartsissakin. Kittiin sekoitetaan noin 2-4% kovetetta. Jos kittiin laittaa liikaa kovetetta niin kitti kuivuu nopeasti ja sitä ei kerkeä käyttämään. Kittiä ei myöskään kannata tehdä kauhean suuria määriä kerrallaan koska sekin on kovetteen lisäyksen jälkeen käytettävä yhdellä kerralla.

Suojavarusteina kannattaa käyttää Haalaria, Hanskoja ja hengitys suojainta ainakin kittilastojen pesun aikana.

Kittilastojen pesu
Kittilastat pestään yleensä tinnerillä heti kittauksen jälkeen. Jos jättää kitti lastat pesemättä niin kitti kuivuu lastoihin kiinni ja on vaikea pestä lastat enään kunnolla. Kitti lastojen pesussa kannattaa käyttää yllä mainittuja suojavarusteita.



Kitin kuivumisen jälkeen kohta hiotaan tasaiseksi. Hionnasa kannattaa käyttää hiomapaperia joka on karkeudeltaan 240. Hionnassa kannattaa käyttää hiomatukea niin kitatun kohdan saa paremmin tasaiseksi. Tarvittaessa kittausta ja hiomista toistetaan kunnes kohdan saa kunnolla muotoonsa eikä jää epätasaiseksi.

Hionnassa kannattaa käytää suojavarusteina Haalaria, Hanskoja ja Pölymaskia.




Kun repeämä kohta on saatu hiottua tasaiseksi valmistellaan puskuri maalaus valmiiksi ja maalataan. Ennen maalausta kohde on pestävä eli poistaa kaikki hiontapöly rasva ja muut epäpuhtaudet ja suojattava ympäriltä ellei tahdo maalata koko puskuria.

Kuvat on otettu osoitteesta  http://www.autowiki.fi/index.php/Lasikuiturepeaman_korjaus


Sitten lopuksi vielä vähän moottorikelkan maskista.



Moottorikelkan maski on lasikuidutettu samalla tavalla kun yllä olevassa ohjeessa.




Maskin ulkopuoli on myös lasikuidutettu. Maskia on alettu kittaamaan lasikuitukitillä. Tällä hetkellä maskiin koitetaan tehdä mahdollisimman tasaista pintaa että se vastaisi ehjän puolen muotoja. Kittauksen jälkeen maalataan hiomaväri päälle ja hiotaan lisää...

3 kommenttia:

  1. Hienoa Toni! Olet selvästi perehtynyt aiheeseen ja käyttänyt aikaa tämän blogituksen työstämiseen!

    VastaaPoista
  2. Kyllähän siihen 5 tuntia meni että sai tän kokonaan kasaan. netistä oli aika vaikeaaa löytää tietoa lasikuiduttamisesta. Joten kaikki tieto on ulkomuistista tai samalta sivulta mistä kuvat otin.

    VastaaPoista
  3. Se on hyvä että olet panostanut tähän tehtävään ja sen kyllä huomaa. Tämä etätehtävä juuri sellainen kuin ajattelinkin hyvin selitetty työvaiheet

    VastaaPoista